diumenge, 5 de maig del 2013

¿Amar o depender?, Walter Riso

Castellà, 187 pàgines.

Tot i ser un llibre escrit per un psicòleg, el llibre és un manual molt interessant per entendre com i a través de quins mecanismes les persones creem dependència cap a altres persones.

A un psicòleg li pot ser molt útil per crear un itinerari per acompanyar a persones que presenten una dependència que els afecta en les àrees de la seva vida. Per una parella pot ser útil per entendre com es relaciona amb l'altra membre i quines pistes introduir per fer de la relació més madura i sana. Per un sacerdot o conseller espiritual li pot servir per aparcar el discurs irreal sobre l'amor que tantes vegades he sentit en celebracions del matrimoni i entendre que la complexitat de la relació demana molts més elements que la mortificació i el sacrifici. Per un....

Els zoòlegs utilitzen un concepte, la neotènia, per definir la qualitat que tenen certs animals de reproduir-se quan encara no han acabat el procés de desenvolupament. Fa molts anys vaig llegir com un antropòleg aplicava aquest concepte de la zoologia per explicar la immaduresa emocional, és a dir la dependència afectiva, de les persones. Explicava que arrel del procés ontogènic, el passar d'un sistema motor quadrípede a bípede, una de les conseqüències en la morfologia va ser que la pelvis de les dones es va estrènyer provocant que el procés de gestació del fetus s'escursés i es donés un naixement prematur amb les conseqüències evidents a nivell motor, immunològic, biològic, de visió... La supervivència d'aquest ésser depenia totalment de l'atenció que la seva mare, o la tribu, li podien donar ja que pel contrari l'abandonament significava la mort per inanició.

Ja tenim l'origen de la dependència, i no una dependència qualsevol, una dependència vital. Per tant, el lligam afectiu que el nadó establia amb els seus cuidadors ( en especial la mare) era fortíssim. I serà en el procés de desenvolupament que serà vital que vagi elaborant aquesta dependència vital cap a una dependència madura i sana, crítica i autàrquica, col·lectiva i individual, compartida i solitària... Què és sinó el procés educatiu?

Walter Riso, amb molts més arguments i amb la seva capacitat divulgativa, ens ensenya què fer quan aquest procés de maduresa emocional a quedat interromput o bloquejat en algun moment dels procés de creixement i s'ha reproduït en la relació afectiva.



Llibre disponible

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada